معایب استفاده از رنگ مو در سنین بالا و رعایت نکات بهداشتی

برخی از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، سرطان‌زای حیوانی شناخته شده‌اند. فرمولاسیون رنگ تیره تر، دائمی تر و زودتر ممکن است سرطان زاتر از سایر انواع رنگ باشد.
 برای 769 مورد لوسمی حاد بزرگسالان و 623 کنترل مبتنی بر جمعیت در یک مطالعه مورد شاهدی در ایالات متحده و کانادا در 1986-1989، نویسندگان به طور جداگانه در مورد استفاده از رنگ مو عسلی دائمی و غیر دائمی (نیمه دائمی و موقت) سوال کردند.
مصرف آن توسط 45 درصد از زنان و 6 درصد از مردان گزارش شده است.
 ارتباط مثبت متوسطی برای استفاده همیشه از رنگهای دائمی وجود داشت (نسبت شانس = 1.5، فاصله اطمینان 95٪: 1.0، 2.1)، که برای مدت طولانی (15 سال یا بیشتر) استفاده قوی تر بود (نسبت شانس = 1.8، 95٪).
فاصله اطمینان: 1.0، 3.1). بیشترین نسبت شانس برای 15 سال یا بیشتر استفاده از رنگ مو تا 6 بار در سال بود (نسبت شانس = 2.4، فاصله اطمینان 95٪: 1.0، 5.8).

نسبت شانس متناظر برای استفاده شش بار یا بیشتر در سال کمتر بود، که احتمال طبقه‌بندی اشتباه نوع رنگ را در میان کاربران مکرر نشان می‌دهد، زیرا رنگ‌های غیردائمی بیشتر از رنگ‌های دائمی استفاده می‌شوند.
رنگ مو روشن غیر دائمی با خطر مرتبط نبودند. استفاده طولانی مدت از رنگ دائمی ممکن است تأثیر بیشتری بر خطر لوسمی حاد بزرگسالان و سایر سرطان های خونساز نسبت به داده های اپیدمیولوژیک قبلی داشته باشد.

عوامل مختلفی ممکن است بر خطر سرطان مرتبط با استفاده از رنگ مو تأثیر بگذارد.

رنگ مو بدون دکلره دائمی حاوی مقادیر بیشتری از مواد شیمیایی سرطان‌زا و جهش‌زا نسبت به رنگ‌های نیمه دائمی یا موقت هستند و رنگ‌های تیره‌تر حاوی مقادیر بیشتری از مواد شیمیایی سرطان‌زا و جهش‌زا نسبت به رنگ‌های روشن‌تر هستند.

 رنگ‌های قدیمی‌تر نیز ممکن است سرطان‌زاتر از رنگ‌های جدیدتر باشند که در پاسخ به نگرانی در مورد خطر بالقوه سرطان فرموله شده‌اند.

فرکانس و مدت زمان استفاده نیز احتمالاً بر خطر تأثیر می گذارد، مانند فرآیندهای شیمیایی درگیر (مثلاً استفاده از پراکسید برای افزایش رنگ در رنگ کردن از رنگ های تیره به روشن) و درصد موهای خاکستری و نیاز به رنگ (برای کسانی که از رنگ برای پوشش خاکستری استفاده می کنند).

در یک مطالعه مورد شاهدی بزرگ از بیماران لوسمی بزرگسالان و کنترل‌های مبتنی بر جمعیت و با شماره‌گیری تصادفی، نقش رنگ‌های مو را در خطر ابتلا به لوسمی حاد بزرگسالان بررسی کردیم.

  • منابع:
    1. Hair Dye Use and Risk of Adult Acute Leukemia
  • تبلیغات: 
    1. این خوراکی ها را در سن 30 سالگی حتما بخورید
    2. یادگیری ساعت باعث حواس‌پرتی در دانش آموزها می شود
    3. فروش این وسایل کشور را از فقر نجات داد!
    4. مردی که هزاران گربه را در خانه خود نگهداری می کند!